niedziela, 21 września 2014

Zupa-krem z dyni


Zakupiłam na pobliskim straganie taką oto piękną
dynię.Ma ona 2 kilo i na zupkę nadaje się idealnie.Do naszej krem-zupki będziemy potrzebować:

- 3 cebule
-sól
-pieprz
-imbir (dodaje pikanterii)
-wywar z warzyw lub mięsny albo po prostu woda
-mleko kokosowe lub śmietana najlepiej tłusta,ale to już zależy od Was.
-liść laurowy


Pierwsze co robię to wstawiam wywar warzywny.Czyli tak ok 2 litry wody zagotowuję na małym ogniu z solą, zielem angielskim(3 szt)
marchew,pietruszka,seler ,liść laurowy,kilka ziaren pieprzu.I tak na lekkim gazie zostawiam na godzinę.

Teraz zajmuję się dynią. Rozpoławiam na pół i usuwam środek,
a następnie kroję na ćwiartki i obieram obieraczką do warzyw,czasami trzeba użyć noża, gdy dynia jest bardzo twarda.


Następnie kroję w kostkę.
Teraz zabieram się za nasze trzy cebule.
Siekam je na średniej wielkości kostki.Nie muszą być idealne, gdyż i tak "zginą"w zupie.
Tak samo jak dynię kroję imbir.Kawałek o wielkośći ok 5 cm obieram i kroję na plastry.
Teraz bierzemy garnek. Ja przecedzam mój wywar i w tym samym garnku podsmażam cebulę na oleju.Ja używam kokosowego, ale Wy wybierzcie taki jaki jest Waszym zdaniem najlepszy.

Do cebuli dodaję kawałki imbiru, solę i dodaje pieprz czarny.

Gdy już cebula jest miękka dodaję naszą pokrojoną dynię.
Ja daję 1/3 mojej dyni, resztę upiekę.

Podsmażamy wszystko razem, często mieszamy gdyż nasza mieszanka lubi się przypalić.

Mieszamy aż do momentu w którym dynia zrobi się szklista.

Teraz dodajemy nasz wywar lub wodę.Doprawiamy według własnych upodobań.

Gotujemy na małym ogniu ok 30 minut.Dodajemy śmietanę,taką jaką lubimy ok 1/3 szklanki.Ja dodaję pół puszki mleka kokosowego i gotujemy jeszcze z 10 minut.

Ostatni etap to zblendowanie lub zmiksowanie naszej krem-zupki.

Ja podaję bez dodatków, ale fajnie pasuje tutaj pokrojona w kostkę lub paski  ugotowana marchewka, lub dynia, uprażone pestki dyni ale i odrobina oleju z dyni.

Często podawana jest z kleksem kwaśnej śmietany.

100g dyni to 32 kalorie.Dynia nie wchłania metali ciężkich,także warto podawać ją dzieciom zamiast marchewki. Usprawnia pracę jelit,likwiduje zaparcia,zapobiega cukrzycy gdyż obniża zawartość cukru we krwi. Jest zasadotwórcza i lekkostrawna.
SMACZNEGO!!!

1 komentarz: